5. osztály

Szöveges beszámoló a megvalósult programról:

A választott témahetünk a „Kincses talaj a lábunk alatt” jól illeszkedik Örökös Ökoiskola és Mentor Iskolakert programunkhoz, és a Pedagógiai Programunkban is kiemelt nevelési területként kezelt környezeti neveléshez. 
Hétfőn, 28-án 17 ötödik osztályos diákkal ismerkedő játékok után megbeszéltük a heti témát, a napirendet és a napok tematikáját. Csoportokat alakítottunk, a gyerekek nevet választottak maguknak, és a rendelkezésre álló kreatív anyagokból j elvényt készítettek maguknak.
Az elfogyasztott ebéd után az iskolakertben a talajokkal ismerkedtünk, gilisztaszínházat készítettünk.
Kedden kerékpárra pattantunk, hogy a Zagyva mentén található boldogi horgásztóhoz kikerekezzünk, és közben környezeti megfigyeléseket végezzünk a talajok és a vízpart élővilága témájában. A gyerekek az első napi elvárások között megfogalmazták, hogy szeretnének vízipisztolyozni, amire az időjárás és a tóparti környezet kiváló lehetőséget adott. Nagyon vidámra sikeredett a délelőtt, majd jót kerékpároztunk a Jászfényszaru felé vezető Zagyva-menti kerékpárúton. A Jászfényszaru-Boldog közúton betartottuk a kerékpáros közlekedés szabályait.
Folytatva a napot, az ebédet és a kis játékos pihenőt követően a „Szónyeg alatt” programelem keretében a szelektív gyűjtéssel kapcsolatos ismereteiket elevenítettük fel. Kartondobozokból szelektív hulladékgyűjtőket barkácsoltak a csoportok, és az otthonról hozott hulladékot eszerint válogattuk szét.
Szerdán reggeli után buszra szálltunk és elindultunk a Szelektív 60 Kft. telephelyére, ahol ajándékokkal (láthatósági mellény, csoki és üdítő) vártak minket, és bejártuk a hulladék útját a beérkezéstől a bálák kamionos elszállításáig. A kánikulára való tekintettel fagyizással enyhítettük a hőséget, majd plusz programként beiktattunk egy gyors látogatást mosdómenet címen a hatvani Ady Endre Könyvtárba, ahol a szombati megnyitóra készülődtek. A gyerekek el voltak ragadtatva a gyönyörűséges gyerekkönyvtártól!

Ez után Galgahévízre indultunk, ahol egy biogazdaságot, majd egy kecskefarmot látogattunk meg. A két hely között a település polgármesterének meghívására üdítővel frissültünk fel, majd a kecskefarm tulajdonosának mesébe illó kertjében finom sajtokat kóstoltunk. A gyerekek fáradtan, de élményekkel teli tértek haza, és mi pedagógusok örömmel nyugtáztuk, hogy a közelben is sikerült olyan látnivalókat találnunk, amelyek jól illeszkedtek a tábor tematikájához.
Csütörtökön délelőtt a tudatos vásárlás volt a téma, a délutánra tcrvczctt ételkészítéshez a gyerekek a csoportjaikban megvásárolták a hozzávalókat, ügyelve a minél kisebb környezeti terhelésre. Ebéd előtt még egy kis számháborúra is volt időnk.
Délután az iskolakerti lehetőségeket felmérve a vásárolt élelmiszerekkel együtt a csoportok zöldsalátát, eperdzsemes palacsintát, gyümölcsös joghurtot és mentás-bodzás limonádét készítettek. A kerti pavilon alatt megterítettünk és jóízűen meguzsonnáztunk.
Pénteken a „Csináld magad!” jegyében arra hívtuk fel a gyerekek figyelmét, hogy a tudatos vásárló nem vásárol felesleges holmikat, hanem igyekszik a régiből újat varázsolni. Fehér pólóból zöld batikolt csapatpólót készítettünk, majd dekupázsolt cserépbe festett kavicsokból kaktuszt készítettünk.
Délután mindenki elmondhatta, hogy mit várt és mit kapott a tábortól, majd zárásképpen a fiúk és lányok csoportja a héten gyűjtött kupakokból színes mozaik képet készített, amit majd a tantermükben fognak elhelyezni.
A gyerekek és mi felnőttek is sok élménnyel és sok hasznos tapasztalattal zártuk a hetet.